Pyöräilijä Hiski Kanerva

Sivutuulta ja sorateitä

  • Joukkue-esittely GP Herningissä. Janssen, Kanerva, Pölder, Anderberg, Manninen, Ljunggren ja Moncorge
    Joukkue-esittely GP Herningissä. Janssen, Kanerva, Pölder, Anderberg, Manninen, Ljunggren ja Moncorge
  • Kuvaa yhdestä hiekkatiesektorista
    Kuvaa yhdestä hiekkatiesektorista
  • Viime vuoden joukkueemme Tanskan kilpailuissa. Eklund, Kuuranne, Kanerva ja Virtanen
    Viime vuoden joukkueemme Tanskan kilpailuissa. Eklund, Kuuranne, Kanerva ja Virtanen

Viime viikko alkoi kasarmilla tehdyllä pyöräergo-testillä. Luvut näyttivät nousseen mukavasti tammikuun vastaavasta. Sitten vähän rakennetun alueen taisteluharjoittelua ja loppuviikosta lento Ruotsiin. Tiimin kanssa matkustettiin Tanskaan ja viikonlopun kilpailuihin.

Lauantaina ajettiin Tanskan Post-cupin ensimmäinen osakilpailu. Legendaarinen hiekkatiekilpailu GP Herning. 190km sisältäen 30 km hyvin vaihtelevassa kunnossa olevia hiekkateitä. Kilpailu käynnistyi viileässä kelissä, mutta ilman sadetta. Sitä oli kuitenkin luvattu koko päiväksi. Vapaan vauhdin alettua pääjoukko eteni vauhdikkaasti, mutta melko rauhallisesti odotellen ensimmäistä hiekkatiesektoria noin 12 kilometrin jälkeen. Hiekkatiellä pääjoukko jakautui siististi kahteen jonoon tien vasempaan ja oikeaan laitaan. Itse olin melko perällä oikeassa jonossa ja koitin parannella asemiani mahdollisuuksien mukaan. Kun edellä ajanut kuski vaihtoi vasemmalle, koitin kiihdyttää välin nopeasti kiinni, mutta hän päättikin hypätä takaisin. Siitä sitten allekirjoittanut voltilla pellolle ja laskeutuminen mahalleen. Nousin ylös ja tarkistin pyörän. Rikkoutunut etukiekko irti ja odottelin huoltoautoa paikalle. Sain uuden kiekon nopeasti, mutta tangon suoristamisessa meni hieman aikaa. Takaa-ajon alkaessa tuomari kielsi huoltoautoa ajamasta edessäni, joten energiaa paloi turhan paljon huoltoletkaan pääsemisessä. Kovassa sivutuulessa ohitin letkan oikealta puolelta ja sain olla tuulelta suojassa. Tässä vaiheessa tasaisella ajettaessa Polarin näytössä vilahti nopeudeksi 70 km/h.

Pääsin takaisin pääjoukkoon juuri ennen toista hiekkatiesektoria. Olin siis aivan perällä ja jäin yhdessä mutkassa olleen kasan taakse hetkeksi. Tällä kertaa pääsin ajamaan pääjoukkoa takaa porukalla, mutta turhaa energiaa paloi tässäkin. Tämän jälkeen oma ajo alkoi kuitenkin tuntumaan paremmalta ja paremmalta. Pääjoukossa pysyi helposti ja hiekkateilläkään ei ollut ongelmia. Reilun tunnin jälkeen alkoi sitten satamaan, niin kävin hakemassa autolta sadetakin päälle. Reilun parin tunnin jälkeen seitsemännellä hiekkatiellä minulta puhkesi sitten rengas. Oma huoltoautomme oli juuri irtiottoryhmän perässä. Jouduin siis odeottamaan useita minuutteja aivan viimeisenä ollutta neutraaliautoa. Uusi kiekko alle ja jälleen kerran alkoi takaa-ajo. Pääsin pieneen ryhmään muiden rengasrikkoisten kanssa, mutta valitettavasti emme pääjoukkoa enää tavoittanut. Tulimme nimittäin HC-kategorioidulle hiekkatielle, johon huoltoautoja ei ollut sallittu. Tämän jälkeen kaikki autot sitten taas ohittivat meidät, eikä mitään peesiä ollut tarjolla. Ajelin vielä muutamankymmentä kilometria sateessa, ennen kuin hyppäsin raatoauton kyytiin kylmää pakoon.

Tiimistämme kapteenimme Yannick ajoi kuitenkin todella vahvan kilpailun. Hän pääsi mukaan päivän irtiottoon ja kiri hiekkatieosuuksien lopussa olleisiin kireihin keräten paljon pisteitä. Varmistaakseen hiekkatiekategorian voiton hän ajoi reilut 30 kilometriä yksinäisessä irtiotossa ennen muuta irtiottoryhmää.

Ensi vuonna kilpailu menee toivottavasti omalta kohdaltakin paremmin! Tiimiautosta kuvattu videokooste päivästä: https://youtu.be/dGCGx6eexW8

 

Sunnuntaiksi oli tiedossa uusi kilpailu. 130 kilometrin kermis-tyyppinen kierrosajo Skiven lähellä. Oma fiilis oli Herningin kaatumisen jäljiltä melko juminen. Kilpailun ennakkoasetelma oli melko mielenkiintoinen. Viivalla oli nimittäin vain reilut 50 kuskia, joista paikallisella continental-tason Team Coloquickillä oli 11 miestä. Sanotaan että ensimmäisen 10 kilometrin aikana pääjoukko katesi sivutuulessa ja kärjessä oli 16 kuskia.. 11 Coloquickistä, neljä muuta ja meiltä Pierre. Emme olleet tilanteeseen tyytyväisiä ja käytin kaikki voimani takaa-ajoon. Ero pysyi melko pienenä, mutta ei tullut koskaan kiinni. Hieman 90 kilometrin jälkeen omat jalat olivat niin sanotusti valmiit ja rullasin rauhassa maaliin. Pienemmät kaupunkikierrokset jäivät ajamatta.

 

Nyt viikolla olen ottanut kevyesti ja saanut kehon palautumaan lauantain kaatumisesta ja molemmista kilpailuista. Muutama hyvä perustreeni on tullut ajettua ja nyt olen valmis tulevan viikonlopun urakkaan. Vappupäivänä eli perjantaina on ensimmäinen kolmesta UCI 1.2 kategorian kilpailuista. 195 kilometrin GP Viborg sisältää kolme hiekkatiepätkää reitillään. Herningissä ajetuista hiekkatiekilometreistä on toivottavasti hyötyä tässä. Tulen ajamaan nämä kilpailut Bliz-Meridan sijasta suomalaisessa Team Finnfalz - Rush Racingissä.  Viime vuoden tapaan saimme CCH:n joukkuelle kutsun, mutta tänä vuonna joukkueen kasaamisesta ei tullut valmista. Muutaman lyhyen keskustelun jälkeen siirsimme kutsun Finnfalzin nimiin ja debytoin nyt uutena kuskina heidän paidassaan. Tämä ei ole pysyvä ratkaisu vielä, mutta katsotaan mitä tuleva tuo eteen..

 

Odotan innolla tätä viikonloppua. Viime vuonna ajoin myös nämä kilpailut, mutta silloin kyyti oli vielä liian kovaa. Tänä vuonna olen kuitenkin päässyt valmistautumaan todella paljon paremmin. Nyt jaloissa on jo 15 maaliin ajettua UCI-päivää, kun viime vuonna täällä kertyi ensimmäiset kilometrit.

 

Lähtölistaa GP Viborgiin: http://www.gpviborg.dk/images/StartlistGPViborg2015.pdf

 

Kanerva kuittaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.