Pyöräilijä Hiski Kanerva

Epäonninen Scandinavian turnee

  • Team Finnfalz - Rush Racing esittelyssä. (Kirimiehemme Sakun reisiä on muokattu)
    Team Finnfalz - Rush Racing esittelyssä. (Kirimiehemme Sakun reisiä on muokattu)
  • Pyörähuoltoa Tanskalaisen hotellin käytävällä.
    Pyörähuoltoa Tanskalaisen hotellin käytävällä.
  • Finnfalzin kuskit eturivissä starttaamassa Upsalassa.
    Finnfalzin kuskit eturivissä starttaamassa Upsalassa.

Tämän vuoden Scandinavian yksipäiväiset UCI-kisat eivät menneet aivan suunitellulla tavalla. Päälimmäiseksi mieleen jäi pettymys, vaikka parannusta viime vuodesta oli selvästi havaittavissa. Kohdalleni ei sattunut yhtään täysin ehjää kilpailua. Jokaisessa neljässä startissa sattui jotain. Näissä kilpailuissa ajoin myös poikkeuksellisesti Finnfalz - Rush Raicingin paidassa Blizzin sijaan.

 

 

GP Viborg oli ensimmäinen Jyllannin kolmepäiväisistä UCI 1.2 -kisoista. 196 kilometriä tanskalaista peltoidylliä ja kolme lyhyttä pätkää hiekkateitä. Ensimmäiset 80 kilometriä sujui ongelmitta pääjoukossa, mutta vähän ennen ensimmäistä hiekkatietä puhkesi rengas. Kallella oli mennyt rengas juuri aikaisemmin, joten hän oli tulossa auton peesissä takaisin samaan aikaan. Kiekon vaihdon jälkeen ajoimme siis kahdestaan porukkaa kiinni. Kuitenkin Kallella tuli toinen rengasrikko. Aikaa kului taas ja lopulta erittäin pitkän takaa-ajon jälkeen saimme pääjoukon kiinni. Jalat alkoivat väsymään ja olin hieman liian takana kun tultiin toiselle hiekkatielle. Jouduin jatkuvasti ajamaan välejä kiinni pöllyävässä hiekkamyrskyssä. Erittäin huonokuntoinen pinta katkaisi porukan moneen pieneen porukkaan. Hiekkatien loputtua alkoi takaa-ajo, kun yritimme nousta seuraavaan porukkaan ja sitten seuraavaan ja taas seuraavaan. Kärkiryhmä meni kuitenkin menojaan. Viimeisellä hiekkatiellä ryhmämme alkoi taas repeilemään. Porukkamme tuli kuitenkin yhteen nippuun taas hiekkatien jälkeen ja ajoimme hyvää vauhtia loppuun asti kaupunkikierroksille. Siellä vauhti alkoi hieman hiipumaan ja ensimmäinen ryhmä ajoi meidät melkein kierroksella kiinni. Kaupunkikierroksilla minulta meni myös toinen rengas, mutta tällä kertaa pääsin helposti ja nopeasti takaisin. Ajoimme kuitenkin maaliin noin 9 minuuttia voittajan jälkeen.

Kahdesta viimeisestä hiekkatiestä sanottakoon, että en olisi noin huonokuntoisia polkuja ajanut treenilenkillä edes cyclo crossarilla..

 

Toisena päivänä Aarsissa ajettu GP Himmerland Rundt oli täysin samalla reitillä kuin viime vuonna. Tiesin siis hyvin mitä odottaa 189 kilometrin kilpailusta. Vauhdikkaan alun jälkeen lähti pieni kontrollihatka, jolle annettiin suurimmillaan 10 minuutin etumatka. Kilpailun keskivaihe oli siis melko helppoa ajamista pääjoukossa. Lopulta reilun 100 kilometrin jälkeen alettiin ajamaan kovaa ja kaikki halusivat olla kärjessä ennen järven rannassa tulevaa sivutuulta. Viime vuonna pääjoukon perällä ensimmäisten joukossa tippuneena tiesin, että kärkeen on päästävä. Koitin siis tehdä kaikkeni ja ängetä jokaiseen pienimpäänin rakoon, jotta pääsisin ajoissa ylös. Päädyin kuitenkin kaksi kertaa ojan pohjalle. Ensimmäisessä ei käynyt mitään ja pääsin nopeasti jatkamaan matkaa ja takaisin porukkaan. Toisella kerralla eetukiekosta katkesi kuitenkin yksi pinna ja tiesin joutuvani vaihtamaan kiekon. Huoltoautomme oli kuitenkin aivan letkan perällä, joten lähdin hiljalleen jatkamaan matkaa. Kun huoltoauto tuli kohdalle, teimme nopean vaihdon ja aloitin taas takaa-ajon. Lopulta pääsin, lyhyen lääkäriauton kyljessä roikkumisen jälkeen, takaisin pääjoukkoon. Koitin hieman palautua ennen kaupunkikierroksien alkua, mutta jalat olivat aivan loppu ja jokainen kierros oli kuolemaa. Jäimme yhden välin taakse Valtterin kanssa ja tsemppasin hänen peesissä antamaan kaiken irti. Valttu ajoikin välin melkein kokonaan kiinni juuri ennen kierroksen suurinta ylämäkeä ja vedin itse lopun. Valitettavasti Valttu ei pysynyt aivan perässä ja katkesi, vaikkaa oli omien sanojensa mukaan tullut alamäessä todella lähelle. Vahva ja lojaalinen uhrautuminen tosien puolesta! Kannattaa muuten Suomessa pitää silmät auki tämän vanhan maastomiehen suhteen. Oikea laji on löytynyt ja maantielläkin tuntuu kulkevan oikeen hyvin. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä omat jalat vaan loppuivat mukulakivisessä maalimäessä. Viimeisen kierroksen ajelin kahdestaan jonkun ruotsalaisen kanssa ja jäimme voittajalle pari minuuttia.

 

Kolmantena kilpailuna tänä vuonna ajettu Rent Liv Löbet Skive alkoi todella kovan sivutuulen vuoksi levottomana ja vauhdikkaana. Olin hieman puolen välin takapuolella, mutta melko turvallisessa asemassa kuitenkin. 10 kilometrin jälkeen puhkesi rengas. Tuomarit puuttuivat peliin ja autolla ei saanut vetää takaisin porukkaan. Pääjoukolla oli juuri sivutuulessa kova veto päällä, joten takaisin tuleminen omin voimin oli täysi mahdottomuus. Koitin kuitenkin pitää vauhtia yllä, jos pääjoukko jostain syystä päästäisi pienen irtioton ja jäisi ottamaan rauhallisemmin. Näin ei kuitenkaan käynyt ja päädyin lopulta ajamaan porukasta pudonneen Sakun kanssa kahdestaan hieman sakkolenkkiä ja sitten takaisin Skiveen. Tämä jäi todellakin harmittamaan, kun kisakilometrejä kertyi aivan liian vähän. Toki kaksi edellistä päivää painoivat rankasti jaloissa.

 

Omalle kohdalle kertyi kuitenkin viikonlopusta kaksi maaliin ajettua kisaa. Viime vuonna en päässyt maaliin kertaakaan, joten tätä voi pitää suorana edistyksenä. Lisäksi joka päivälle saatui vielä jonkun näköistä välinerikkoa ja epäonnea. Finnfalzin kannalta reissu oli myös onnistunut. Joka kuski sai kovia kisoja jalkoihin ja joka päivä saimme vähintään jonkun ajajan maaliin. Muutama kuski kärsi hieman tervveysongelmista, mutta saivat silti ajettua muutaman startin. Suuret kiitokset Finnfalzin tiimille, huoltoryhälle ja erityisesti perhe Arolle. Huolto toimi hyvin joka päivänä.

 

Palasin Blizin kanssa Skaraan viikoksi valmistautumaan Uppsalassa ajettavaan 107:een Scandinavian Raceen. Kyseessähän on maailman vanhin yhtäjaksoisesti vuosittain ajettu kilpailu. Tänä vuonna osallistuvissa joukkueissa oli vain muutama continental-tason tiimi ja muuten käytännössä koko ruotsin kansallinen peloton. Suomalaisväriä toivat Finnfalz ja TWD-Länken. Kilpailussa oli siis todella hyvät mahdollisuudet ottaa arvokkaita UCI-pisteitä. Lähtöviivalle kerääntyi noin satapäinen pääjoukko ja kilpailu alkoi edellisvuosien tapaan hyvin vauhdikkaasti. Olin mukana heti alussa lähteneessä kolmen ajajan porukassa, mutta kun mukana ei ollut yhtään continental-kuskia, en nähnyt järkeä kuluttaa voimia näin alkuvaiheessa kisaa. Hetkeä myöhemmin porukasta kuitenin karkasi kolmen ruotsalaisen amatöörin muodostama irtiotto. Pääjoukon vauhti rauhoittui hieman ja muutama Rivalin kuski ja Ruotsin hallitseva tempomestari Gingsjö kävivät kusellakin. Itse en ihan tällaiseen uskaltautunut, vaikka ajaminen tuntuikin melko hyvältä ja vaivattomalta. Viidennellä kierroksella söin patukkaa porukan perällä kaksin käsin ja juuri samalla hetkellä alkoi porukkaa lakoamaan tiehen hieman eddessäni. Koitin nopealla lukkojarrutuksella saada vauhdin pysähtymään, mutta turhaan. Osuin edellisen perään ja kaaduin vaarattomasti, mutta pyörän päälle pääseminen vei juuri sen verran aikaa, että pääjoukko ehti karkaamaan. Länkenin ja Finnfalzin yhteisenä huoltoautona Esko kysyi onko kaikki kunnossa ja veti välin seuraavaan huoltoautoon kiinni. Uppsalan reitti todella monine käännöksineen tekee huoltoletkassa ajaimesta todella tuskallista. Juuri samaan aikaan alkoivat vielä Rival ja Tre Berg pätkimään porukkaa kärjessä. Pitkästä takaa-ajoyrityksestä huolimatta en päässyt enää porukkaan takaisin. Samalla lailla kävi viime vuonna Mika Simolalle ja Samuel Pökälällekin. Tänä vuonna Samuel ajoi kuitenkin ehjän kisan ja oli mukana maaliin asti menneessä irtiotossa. Lopussa miehen sijoitus oli seitsemäs joka toi samalla muutaman UCI-pisteen Suomelle. Kiitokset taas Finnfalzille paikasta joukkeessa ja hyvästä huollosta kilpailun yhteydessä!

 

Kilpailun jälkeen palasimme Skaraan ja muu tiimi valmistautui lähtöön Olympias Tourille Hollantiin. Allekirjoittaneella ei ollut tätä ohjelmassa, joten treenailen nyt Ruotsissa viikon verran ja liityn porukkaan seuraavaksi viikoksi Puolaan. Kuusipäiväinen Baltyk - Karkonosze Tour toimii viimeisenä valmistautumisena maajoukkueen kanssa ajettavaan Tour of Estoniaan toukokuun lopussa.

 

Skara kuittaa

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.