Pyöräilijä Hiski Kanerva

Kisakausi käynnissä

  • Kevyttä harjoittelua flunssaisena.. (Kuva: Bliz-Merida Pro Cycling)
    Kevyttä harjoittelua flunssaisena.. (Kuva: Bliz-Merida Pro Cycling)
  • Pitämässä vauhtia pääjoukossa U-23 kisassa Maiassa.
    Pitämässä vauhtia pääjoukossa U-23 kisassa Maiassa.
  • Bliz-Meridan juna, perässä Nikolai, Mikkel ja Hannes. (Kuva: Ricardo Dias)
    Bliz-Meridan juna, perässä Nikolai, Mikkel ja Hannes. (Kuva: Ricardo Dias)
  • Joukkuekilpailun voitto Classica da Primaverassa. (Kuva: Bliz-Merida Pro Cycling)
    Joukkuekilpailun voitto Classica da Primaverassa. (Kuva: Bliz-Merida Pro Cycling)

Aika on taas kulkenut kuin siivillä viimeisestä kirjoituksesta. Tammikuussa ollut viiden viikon treeniblokki sujui erittäin hyvin Algarven auringon alla. Määräpainoitteiset viikot sujuivat hyvin jalisääntyneet tehotreenitkin alkoivat sujumaan paremmin ja paremmin. Viidennen viikon jälkeen otin aivan kevyen ja palauttavan viikon ennen tiimin harjoitusleirin alkua. Viikon aikana kerkesi palautua aiemmista treeneistä ja kerätä voimia tuleviin. Viikon aikana asuntomme alkoi täyttymään tiimin kuskeista. Oli mukava taas nähdä pitkästä aikaa osaa kavereista. Tiimin leirin alkaessa olivat kaikki valmiina ja yhteishenki oli todella hyvä. Omiin jalkoihini kertyi kuitenkin treenipäiviä vain kolme. Neljäntenä päivänä oli palauttava päivä ja tässä vaiheessa flunssa alkoi vaivata. Koitin ajaa muutaman päivän aivan kevyesti ja karistella vaivat pois, mutta tauti ei tuntunut lähtevän. Päädyin makaamaan sohvan pohjalle vielä muutamaksi päiväksi ja sitten aloittamaan treenaamisen taas aivan kevyesti.

 

Sain ajettua kahtena päivänä aivan kevyesti lyhyet treenit ennen kauden ensimmäistä kilpailua. 28. helmikuuta ohjelmassa oli Portugalin alle 23-vuotiaiden cupin ensimmäinen osakilpailu Maiassa. Matkustimme viiden hengen joukkueella hieman Porton pohjoispuolella olleeseen kilpailuun kovin odotuksin. Muut tiimimme kuskit olivat harjoitusleirin aikana näyttäneet olevansa kovassa kunnossa. Itse taas olin ollut lähes viikon treenaamatta kunnolla, joten olin hieman epävarma kilpailukunnostani. Kilpailussa ajettiin kolme kertaa 49 kilometrin kierros hyvin vaihtelevassa maastossa. Kierroksella oli kaksi noin kahden kilometrin mäkeä ja muutama lyhyt pätkä mukulakiveä. Taktiikkamme mukaan olin alussa hereillä ja koittamassa mukaan irtiottoihin. Olinkin mukana heti ensimmäisessä kuuden ajajan ryhmässä, mutta meidät ajettiin kiinni hyvin nopeasti. Tämän jälkeen oli vielä muutama lyhyt yritys, ennen kuin tultiin ensimmäistä kertaa peräkkäin olleisiin mäkiin. Portugalilaiseen tyyliin mäet ajettiin melko täysiä ylös ja heti niiden jälkeen lähti melko vaaraton kahden kuskin ryhmä, josta muodostui päivän irtiotto. Pääjoukossa meno hieman rauhoittui, mutta huono tienpinta loi jatkuvasti läheltäpititilanteita.

Omiin lähtökohtiin nähden kilpaileminen tuntui todella hyvältä ja vietin paljon aikaa tuulessa pitäessä muut tiimin kuskit suojassa kasoilta. Toisen kierroksen puolessa välissä Liberty Seguros -tiimi alkoi ajamaan hieman kovempaa ja ero irtiottoon pieneni tasaiseen tahtiin. Kävin hakemassa huoltoautosta vielä viimeisen kerran juotavaa muille kuskeillemme ja toin heidät hyvissä asetelmissa viimeisen kierroksen mäkiin. Tässä vaiheessa omat jalat olivat tyhjät. Ensimmäisessä mäessä valuin hiljalleen taaksepäin porukassa ja edessäni tuli kasa. Jouduin jarruttamaan ja kiertämään kaatuneet kuskit, enkä enää saanut pääjoukkoa kiinni. Päädyin ajamaan kilpailun maaliin pienemmässä ryhmässä pääjoukon jälkeen.

TIimistäme pääjoukossa jäljellä olleet kolme kuskia hoitivat homman kuitenkin tyylillä loppuun. Mikkel ja Niklas vetivät todella hyvän loppukirin Nikolaille, joka ylitti maaliviivan viidentenä. Voitto jäi muutaman metrin päähän. Todella hyvä kauden alku tiimille. Omaan ajoon olin myös tyytyväinen. Jalat toimivat moitteettomasti, keuhkoissa tuntui vielä viikon vaivannut flunssa, mutta sain hoidettua omalle kohdalleni annetut tehtävät ja ajoin kilpailun maaliin.

 

Seuraavalla viikolla ajoimme tiimin kanssa muutaman yhteistreenin, kun olimme saaneet palauteltua kilpailurasituksen pois jaloista. Loppuviikko oli taas kevyempi, koska viikonloppuna oli kilpailut molempina päivinä. Tälläkin kertaa matkustimme pohjoiseen hieman Porton yläpuolelle. Nyt vuorossa oli Portugalin miesten sarjan ensimmäiset cup-kilpailut. Lauantaina ajoimme todella mäkisen Classica de Amaranten. Erittäin kylmässä ja sateisessa kelissä ajettu kilpailu erotteli jyvät akanoista jo alkuvaiheessa. Neutraalistartin päätyttyä kilpailu käynnistyi heti noin kuuden kilometrin ylämäkeen. Omat jalkani tuntuivat todella nihkeiltä. Olin aivan pääjoukon peräpäässä mäen laella ja alamäkeen lähdettäessä alkoi myös kaatosade. Pääjoukko katkesi moneen osaan alamäessä ja kovasta takaa-ajosta huolimatta oma peräpäässä ollut ryhmäni ei enää palannut pääjoukkoon, vaan kilpailu oli ohi noin 10 kilometrin jälkeen. Tässä vaiheessa tiimistämme oli ulkona jo viisi kuskia. Maaliin meistä ajoivat vain Pierre, joka oli hienosti seitsemäs, Nikolai (14:s ja alle 23-luokassa 3:s) sekä Isac pienemmässä porukassa melko kaukana kärjestä. Noin 150 kilometrin kilpailussa kertyi yli 2 700 nousumetriä, joten reitti oli todella mäkinen.

 

Seuraavanana päivänä oli vuorossa Classica da Primavera. Todella paljon belgialaista kevätklassikkoa muistuttava kilpailu ajettiin seitsemänä 20 kilometrin kierroksena. Kierroksella oli kaksi yli kilometrin pituista mukulakivipätkää sekä yksi todella raateleva reilun kilometrin pituinen mukulakivimäki, jonka keskijyrkkyys oli 10 %. Reitti oli huomattavasti edellispäivää tasaisempi, mutta mukulakivet ja peltoaukeilla vellonut sivutuuli toivat väriä kilpailuun. Ensimmäisellä kierroksella pääjoukko pysyi yhtenäisenä, vaikka mukulamäessä pidettiin todella kovaa vauhtia. Toisen kierroksen alkuvaiheessa olin mukana muutaman ajajan ryhmässä, jolla oli eroa pääjoukkoon ehkä 30 metriä. Aivan sattumalta ja tietämättäni olin välikirissä kolmas. Tämän huomasin vasta jälkikäteen tuloksia katsellessa. Heti tämän jälkeen Matti Manninen iski yksin irtiottoon ja muiden vain katsellessa perään hän katosi horisonttiin nopeasti. Kaksi muuta kuskia iski hieman myöhemmin hänen peräänsä ja lopulta kärjessä oli kolmen hengen ryhmä paljon pääjoukkoa edellä.

Pääjoukko ei kokenut pientä ryhmää vaaralliseksi ja ero kasvoi nopeaa tahtia. Muutamaa kierrosta myöhemmin Matti pudotti kaksi kumppaniaan ja ajoi viimeiset noin 60 kilometriä soolona voittoon kolme minuuttia ennen toiseksi tullutta brittiä. Pääjoukossa vauhtia pitäneet portugalilaiset Continental-tiimit olivat melko ulalla tilanteesta, sillä pääjoukon kirin voittanut kuski tuuletti villisti kolmatta sijaansa.. Oma ajo tuntui hyvältä, mutta viimeisellä kierroksella yhdellä mukulapätkällä satulani kolahti melkoiseen yläkenoon, jonka jälkeen istualteen ajamisesta ei enää tullut mitään. Pyörän vaihto ei enää onnistunut, joten oli tyytyminen pyörittelemään maaliin rauhassa pääjoukon perässä. Kilpailun jälkeen palkintopallilla oli kuhinaa, kun Matti voitti pitkän soolonsa ansiosta sekä välikiri- että mäkikirikilpailun. Bliz-Merida Pro Cycling oli myös joukkuekilpailun voittaja.

 

Nyt on ollut taas vajaan viikon verran aikaa palautua ja tehdä muutama kovempi treeni ennen tämän viikonlopun kilpailuja. Taso nousee, sillä ajamme nyt kauden ensimmäisen UCI-kategorian kilpailun. Kahden päivän etappiajo GP Liberty Seguros/Trofeu Guadiana oli ohjelmassamme myös viime vuonna. Tiedossa on kaksi etappia, jotka ovat aluksi melko tasaisia ja lopuksi todella mäkisiä. Viime vuonna ajoin molemmat etapit maaliin, mutta kaukana kärjestä ja jälkimmäisessä jäin monen muun kuskin tavoin aikarajan ulkopuolelle. Nyt on aika siirtyä Riverside Hotellin buffettiin tankkaamaan huomista varten.

 

Kanerva kuittaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija